Lezing over Anton Schellens, Eindhovens textielfabrikant en fotograaf (1887-1954)
U bent van harte uitgenodigd voor een lezing over Anton Schellens, Eindhovens textielfabrikant en fotograaf (1887-1954) die wordt gehouden op woensdag 13 November 2024 om 20.00 uur (zaal open vanaf 19.30 uur) in het Vestzaktheater (Dommelhuis).
De lezing wordt, op uitnodiging van Erfgoedvereniging Son en Breugel, gegeven door Cor van der Heijden.
Cor van der Heijden heeft de fotocollectie van Anton Schellens uitvoerig bestudeerd. Schellens fotografeerde in zijn Eindhovense omgeving taferelen van het pure, onbedorven en pittoreske plattelandsleven, met eenvoudige optrekjes waar keuterboeren, thuiswerkende ambachtslieden en oude vrouwen hun dagen sleten zoals generaties voor hen dat ook deden.
In de lezing gaat de spreker uitvoerig in op het ‘wie’, het ‘waarom’ en ‘het wat’ van de fotocollectie, die tussen 1910 en 1925 tot stand kwam. Hij zal beginnen met ‘het wie’. Hierbij krijgen 3 families aandacht: behalve Schellens zijn dat Eijcken en Van Wijck. Daarna wordt stilgestaan bij ‘het waarom’. In dit deel van de lezing staat de beeldende kunst centraal. Daarna komt ‘het wat’ aan de beurt: een duiding van het fotografische werk van Anton Schellens. Van der Heijden zal daarbij aantonen dat Schellens bewust op zoek was naar relicten van een Brabant dat al minstens een halve eeuw tot het verleden behoorde.
In de lezing komen dus veel verschillende aspecten aan de orde. Aan de hand van veel beelden (familiefoto’s , afbeeldingen van kunstwerken en vooral veel foto’s uit de ‘Collectie Schellens’) wordt in deze lezing het ‘wie’, het ‘waarom’ en het ‘wat’ van deze recent ontdekte en bestudeerde kunstschat aan de vergetelheid ontrukt.
Cor van der Heijden (Hulsel, 1957) is historicus; promoveerde in 1995 op een onderzoek naar de omvang en oorzaken van de zuigelingen en kindersterfte in Tilburg in de 19e en begin 20e eeuw; is vanaf 1982 werkzaam als docent in het voortgezet onderwijs; is publicist en schrijft voor tal van bladen (onder andere voor NRC); schreef een honderdtal artikelen en boeken over diverse aspecten van de geschiedenis van Noord-Brabant, met een nadruk op sociaaleconomische en sociaal-culturele thema’s uit de negentiende en twintigste eeuw; werkt vanaf 1995 als auteur en eindredacteur mee aan diverse geschiedenismethoden voor het voortgezet onderwijs; werkte als auteur en redacteur mee aan de serie Ach Lieve Tijd Tilburg; was van 1983 tot 2009 lid van de redactie van het tijdschrift Brabants Heem; ontving in januari 2011 de Historische Prijs Noord-Brabant.
Voor leden van de Erfgoedvereniging Son en Breugel is de toegang gratis, van niet-leden wordt een bijdrage van 5 euro gevraagd.