Lezing: “12.000 jaar bewoningsgeschiedenis van Son en Breugel aan de hand van archeologisch onderzoek”

Op 20 oktober aanstaande zal Ria Berkvens voor ons een lezing verzorgen (tijd en plaats volgen)

Tijdens de lezing wordt ingegaan op de archeologische onderzoeken in Zuidoost-Brabant, waaronder die in Son en Breugel, die sinds de invoering van de Wet op de Archeologische Monumentenzorg in 2007, flink in aantal zijn toegenomen. Wat hebben deze nieuwe vondsten aan inzichten op ons verleden opgeleverd. Aan de hand van de recente archeologische onderzoeken in de regio in combinatie met beeldmateriaal en reconstructies zal een actueel beeld worden geschetst van het dagelijks leven van de mensen die hier in een ver verleden woonden en hoe ze het landschap gebruikten en inrichten. Het bewoningsverhaal begint met rondtrekkende jagers, circa 12000 jaar geleden in een toen nog ijskoud gebied, en verloopt via de eeuwige laatprehistorische boerengemeenschappen naar de langdurige strijdtonelen in de middeleeuwen en de Tachtigjarige Oorlog. Duidelijk zal worden dat Son in de Romeinse tijd een belangrijke plaats was en dat de voormalige Sint Petrus´ Bandenkerk, nu het Dommelhuis, niet zomaar op die plek staat.

Wie is Ria Bervens:

Ria Berkvens (1970) studeerde Klassieke en provinciaal Romeinse archeologie aan de Universiteit van Nijmegen. Van 1999 tot 2007 was zij werkzaam bij de gemeente Breda, waarvan de eerste jaren als projectleider van het grootschalig archeologisch onderzoek Breda-West en sinds 2003 als gemeentelijk archeoloog. Sinds 2007 werkt zij als regioarcheoloog bij de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (voorheen de Milieudienst van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven). In die hoedanigheid heeft ze veel erfgoednota’s, archeologische/cultuurhistorische verwachtingen/waarden- en erfgoedkaarten opgesteld voor een groot aantal gemeenten in Zuidoost-Brabant. Maar bovenal coördineert zij vrijwel alle archeologische onderzoeken in de regio en weet ze wat de resultaten hiervan zijn.