Historische wandeling, filmmiddag en lezing in het kader van de Senioren Zomer Activiteiten (SZA)

Tijdens de Senioren Zomer Activiteiten verzorgt de Erfgoedvereniging Son en Breugel (vh Heemkundekring Son en Breugel) op 05 augustus een historische wandeling, op 12 augustus een filmmiddag en op 19 augustus een lezing.
Aanvang is steeds om 14.00 uur. Iedereen is welkom!

Historische wandeling SZA 05 augustus om 14.00 uur vanuit het Dommelhuis.
Dora Cooijmans van de Erfgoedvereniging en Henny Vredeveld van het IVN verzorgen een interessante wandeling van maximaal 4 km door het centrum van Son. Zij nemen u ook mee voor een rondleiding in het onlangs gerestaureerde Raadhuisje.

Filmmiddag SZA 12 augustus om 14.00 uur in het Hoi-Huis
Frans Wilbrink draait oude films over Son en Breugel. Gestart wordt met een fragment uit het Polygoonjournaal van oktober 1926. We zien de onthulling van het Pieter Bruegelmonument terwijl het hard waait en de regen met bakken uit de hemel valt. Dan volgt het feest ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Breugelse Boerenbond in 1954 met voor velen nog herkenbare personen uit die tijd. In 1955 was er in de Breugelse pastorie een regionale pastoorsconferentie. Saaie boel, denkt u misschien. Nou helemaal niet, de heren maken er een gezellig uitje van.

Hierna een viertal filmpjes van 2 à 3 minuten uit de films ‘Son en Breugel 1963’ en ‘Son en Breugel 1968’. De middag eindigt met opnames (in kleur) van de regionale sportdag van de Rooms-katholieke Jonge Boerenstand (RKJB) die in 1955 in Breugel werd gehouden. De film begint met een H. Mis in de openlucht waarna de wedstrijden aanvangen. We zien meisjes met knotsen zwaaien en jonge mannen een menselijke piramide bouwen. Aan het eind volgt de prijsuitreiking. Een prachtig tijdsbeeld.

Lezing SZA 19 augustus om 14.00 uur in het Dommelhuis
Henk Hutten vertelt het verhaal van de geschiedenis van ons dorp, hoe de kerk daarin een centrale positie innam en hoe langzaam in de laatste vijftig jaar de samenleving veranderde. De kerk stond niet meer centraal en er kwamen nieuwe mensen met nieuwe wensen die op een andere manier streefden naar verbinding: een dorpshuis. Dat kwam er dan wel maar met pijn en moeite. Dat is een boeiend verhaal met vele kanten. Beschreven in de brochure ‘Van Kerk naar Dommelhuis’. De lezing wordt rijk geïllustreerd met beelden uit het verleden en het heden.