Fietstocht Erfgoedvereniging langs acht oorlogsmonumenten

Op Hemelvaartsdag, donderdag 26 mei, organiseert Erfgoedvereniging Son en Breugel een fietstocht voor leden en niet-leden. De route loopt deels over de “Liberation Route Son en Breugel” en maakt deels gebruik van knooppunten. De afstand is circa 22 km.

Het is de bedoeling dat de deelnemers onderweg afstappen bij de acht oorlogsmonumenten die ze onderweg tegenkomen. Er is voldoende tijd om de informatiepanelen te lezen en de luisterstenen met een QR-code te scannen.

Bovendien hebben wij de familie Van Overveld bereid gevonden om hun privémuseum bij de Paulushoef op Sonniuswijk 42A open te stellen voor de deelnemers aan de fietstocht. Een mooie gelegenheid om eens kennis te nemen van al het materiaal dat de familie Van Overveld heeft verzameld van het terrein waar van 17 t/m 23 september 1944 parachutisten van de 101ste Airborne-divisie neerdaalden en waar Dakota’s en gliders met manschappen en materieel landden.

De routebeschrijving kan tussen 13 en 14 uur worden opgehaald bij het Oude Raadhuisje, Markt 1 in Son. Niet-leden betalen € 3; voor leden is deelname gratis. Iedere deelnemer krijgt een consumptiebon die omgewisseld kan worden voor een drankje in Den Bauw in Breugel, het eindpunt van de fietsroute.

De heer Van Overveld toont een parachute.

ONDERSTAAND DE LINKS NAAR DE GELUIDSFRAGMENTEN DIE HOREN BIJ DE LUISTERSTENEN

De brug of je leven ! (hoek Nieuwstraat-Kanaaldijk-Noord)

Joe Cole en Joe Mann (Sonseweg, Best)

Bevrijding uit de lucht (Paulushoef)